YouTube brand lift studies
Als adverteerder op YouTube is het soms lastig om organisaties te overtuigen dat het vertonen van advertenties in videos bijdraagt aan de Branding doelstellingen. Het sentiment wat veelal heerst is dat gebruikers de advertentievideo’s als een hinderlijke onderbreking ervaren en zodoende minder geneigd zijn de boodschap te bekijken.
Google heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd om de targetingmogelijkheden te verbeteren en gebruikers alsmaar nog relevantere video advertenties te laten zien. Los van de verbeterde targeting investeert Google ook steeds meer in rapportage. Een van de focuspunten is het verzamelen van empirische bewijsvoering waarbij de vergelijking met tv advertising nog beter gemaakt kan worden.
Zo is het nu als adverteerder mogelijk om Brand Lift studies aan te vragen. Een Brand Lift studie onderzoekt of er een lift is op de merkbekendheid binnen een control groep en een composed groep (een soort placebo) . Het is mogelijk om 1 of 2 vragen uit te kiezen en dit af te wegen tegen 1-3 concurrenten. Deze vragen gaan dan over een video die onlangs als advertentie is ingezet.
Voorbeeld van een filmtrailer advertentie recall onderzoeksvraag:
Aan de hand van de antwoorden levert Google een onderzoek uit waaruit geconcludeerd kan worden of de video boodschap te koppelen is aan een organisatie. Tevens kan worden uitgevraagd of de video bijdraagt tot een versterkte koopintentie.
Om een brand lift studie uit te voeren is wel > €20.000 aan advertentiebudget nodig om zo voldoende impressies te genereren . Dit staat gelijk aan de minimale vereisten die nodig zijn om significante resultaten te behalen.
Naast de studie zijn er nog meer mogelijkheden om verhoogde koopintenties op te merken.
Dit wordt op een overzichtelijke wijze uitgelegd in deze korte video van Google.
Meer weten over brand lift studies en dit succesvol voor jouw onderneming lanceren? Dat kan, neem dan contact met me op!